söndag 24 februari 2008

Finspång by night

Putte har fullgjort sin plikt som vardagsalkoholist att ta pulsen på ett av det här landets kanske konstigaste ställen-finspång. Asså, jag måste få lov att vara lite seriös för ett ögonblick, dock ett kort sådant, men jag har nog aldrig upplevt nåt liknande på gott och ont. Jag får en känsla av att vara i ett annat land när jag en sen fredagkväll kliver in på någon form av nattklubb som på dagarna är ett café eller liknande och ser så ut även när det förvandlas till nattklubb.

Inne i denna hemska miljö finns det om möjligt ett ännu hemskare coverband som spelar uttjatade låtar. Framför detta otroligt obegåvade gäng trubadurer eller vad dom vill kalla sej finns ett dansgolv. Det som utspelar sej på detta golv går inte att beskriva i ord, och jag satt i för stor chock för att komma ihåg att fotografera.

Innan jag fortsätter vill jag påpeka att det här är en hyllning och kärleksförklaring till denna lilla stad, men sanningen måste fram, och nåt charmigare har jag aldrig upplevt.

Efter att ha svept ett antal öl för att försöka hitta nån form av nivå att bemöta detta på, så går jag ut för att röka. Vad som utspelar sej där ute får polska riksdagen att framstå som ett kafferep på pro eller nåt. Där ute pågår fullt slagsmål och är ett jävla ös. Ingen verkar dock bry sej om det, det verkar vara vardag. När jag sedan går in i lokalen igen så stannar vakten mej, som inte heller han bryr sej om scenen utanför. Han frågar med myndig stämma om jag inte har druckit lite för mycke....Jag kan bara stamma fram ett "nä", och han låter mej gå in igen, vilket jag är en av få som fortfarande kan. Gå alltså.

När jag kl 2 på natten stapplar tillbaka mot mitt hotell (tack och lov stängde dom då), så är fullt med bängar utanför. Dock så drar mina kamrater för kvällen bort mej därifrån så jag inte hinner iakta vad som händer....

Finspång är en oerhört vacker stad att promenera i. Charmen i det som utspelades, och som man måste uppleva själv är hur stor som helst.

Men är det bara där? Finns det flera fristäder i sverige där ordning o lag får stå åt sidan? Som anarkist måste jag älska det, men är fenomenet unikt? Hade jag bara en otur/tur kväll?

Kärlek till "sveriges kristiania" önskar Putte

2 kommentarer:

Godiva sa...

Nu är jag med, Snoka för tjyven!

En gång firade jag nyårsafton i Finspång. Vi missade bussen och fick ta en taxi dit. Chauffören tittade konstigt på oss.

Men det blev en bra kväll!

Herregud, vi var 17 år.

Putte o Piraten sa...

Haha...Men ja vill ju veta, är det finspåg bara? är de ja upplevde verklighet?

tack för kommentaren iaf